Σύμφωνα με τη Luminate, την χρονιά που μάς πέρασε ανέβαιναν καθημερινά κατά μέσο όρο 103.500 κομμάτια στις υπηρεσίες streaming, ξεπερνώντας τον μέσο όρο του 2022 που ήταν 93.400.*
Πολλά από αυτά τα τραγούδια καταλήγουν στα σκουπίδια: αναλύοντας 184 εκατομμύρια ISRCs, η Luminate διαπίστωσε ότι το 43%, τα 79,5 εκατομμύρια, είχαν 10 ή λιγότερες ακροάσεις μέσα στο 2023 - ανάμεσά τους 45,6 εκατομμύρια τραγούδια με μηδενικές! Ένας πολύ μικρότερος αριθμός, 436.000 κομμάτια, παίχτηκαν ένα εκατομμύριο φορές ή παραπάνω, ενώ σχεδόν 50 εκατομμύρια είχαν από 100 ως 100.000 ακροάσεις.
Αυτή η ασυμμετρία τραγουδιών με χαμηλή και υψηλή απόδοση - καθώς και το γεγονός ότι ορισμένα από τα τραγούδια χαμηλής ακροαματικότητας δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη, ειδικά για να εκμεταλλευτούν το σύστημα - πιέζει τις πλατφόρμες να αναθεωρούν τα μοντέλα αποζημίωσης των καλλιτεχνών στη βάση ενός ελάχιστου μηνιαίου ή ετήσιου αριθμού ακροάσεων.
Ο Deezer είναι ο πρώτος πάροχος που υιοθέτησε μια τέτοια στρατηγική: τον περασμένο Σεπτέμβριο εφάρμοσε ένα πλαίσιο, που επεξεργάστηκε από κοινού με την Universal Music Group, το οποίο πριμοδοτεί με δικαιώματα τραγούδια με περισσότερες από 1.000 ακροάσεις τον μήνα (από τουλάχιστον 500 διαφορετικούς χρήστες). Φέτος, το Spotify προσανατολίζεται να ζητά από τους καλλιτέχνες 1.000 ακροάσεις τον χρόνο πριν τους αποδώσει δικαιώματα (1.000 ροές = περίπου $3).
Παρόλο που αυτή η αλλαγή σημαίνει ότι κομμάτια με λίγες ακροάσεις δεν θα αποζημιώνονται, το Spotify ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει μόνο τον τρόπο κατανομής του 0,5% των εσόδων του από δικαιώματα - περίπου $46 εκατ. Τα χρήματα αυτά θα μοιράζονται στο 99,5% των κομματιών που καλύπτουν το ετήσιο όριο της πλατφόρμας.
Τα τελευταία χρόνια, εταιρίες και καλλιτέχνες συμφωνούν πως το μοντέλο streaming χρειάζεται προσαρμογές για να αποζημιώνει δίκαια τους καλλιτέχνες. Αν αυτές οι αλλαγές είναι μια αρχή, είναι σαφώς σε βάρος των ανερχόμενων, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο την ήδη δύσκολη προσπάθεια να διακριθούν στον χώρο.
* Η Luminate χρησιμοποιεί τον κωδικό ISRC για να παρακολουθεί τα κομμάτια. Συχνά το ίδιο τραγούδι έχει περισσότερους κωδικούς, που αντιστοιχούν σε διαφορετικές εκδόσεις του (αρχική έκδοση, best of συλλογές, ζωντανή εκτέλεση, επανέκδοση κλπ).
Πηγή: https://luminatedata.com/reports/yearend-music-industry-report/?