Ο Keith Barr, ιδρυτής της Alesis, θεωρούσε το οικονομικά επιτυχημένο ψηφιακό μαγνητόφωνο ADAT αποτυχία, αφού από τον εκδημοκρατισμό της μουσικής που έφερε δεν ξεπήδησαν οι νέοι Beatles… 30 χρόνια αργότερα, διαφαίνεται το αντίστοιχο πρόβλημα. Το διαδίκτυο και τα σόσιαλ ίσως έχουν το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα: έχουν δυσκολέψει ακόμη περισσότερο τα πράγματα για τους νέους καλλιτέχνες.
Η MIDiA, εταιρεία στατιστικών στον χώρο της ψυχαγωγίας, σε μια εκτενή έρευνα για την σύγχρονη μουσική επιχείρηση, περιέγραψε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δημιουργοί μουσικής. Με βάση όσα πιστεύουμε για την ψηφιακή δημοκρατία και το διαδικτυακό μάρκετινγκ μουσικής, τα συμπεράσματα δεν είναι τα αναμενόμενα.
Σύμφωνα με την έρευνα, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί είναι να διακριθούν ανάμεσα στο πλήθος. Το 70% των καλλιτεχνών επέλεξε ως κορυφαία πρόκληση το «να ξεφύγει απ’ τον θόρυβο». Αν και η πρώτη επιτυχία ιστορικά αποτελεί μια δύσκολη εξίσωση, δύο σημαντικά πράγματα έχουν αλλάξει: όχι μόνο έχει γίνει πολύ πιο δύσκολη, αλλά προβληματίζει πλέον τους καλλιτέχνες σε όλα τα στάδια της καριέρας τους. Ακόμη και καθιερωμένοι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να κερδίσουν ακροατές με τις νέες κυκλοφορίες τους αλλά και να διατηρήσουν την προσοχή τους.
Καθώς όλοι φαίνεται να χρησιμοποιούν το ίδιο εγχειρίδιο μάρκετινγκ και το παιχνίδι αλλάζει συνεχώς, ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος. Έχουμε αυξανόμενη διάσπαση της προσοχής του κοινού και πληθώρα νέων κυκλοφοριών, εύκολα προσβάσιμων με ένα κλικ. Ενώ δηλαδή υπάρχουν καλύτερα εργαλεία και ευκαιρίες, ειδικά για τους αυτοπαραγόμενους καλλιτέχνες, η αποτελεσματικότητά τους μειώνεται διαρκώς.
Η μελέτη της MIDiA διαπιστώνει ότι το virality δεν έχει το αποτέλεσμα που είχε κάποτε, με παράδειγμα το TikTok. Μέχρι το 2020, οι δισκογραφικές μπορούσαν να στήνουν viral περιεχόμενο κυρίως μέσω μεγάλων influencers. Σήμερα υπάρχουν τρεις λόγοι που αυτό δεν μπορεί να γίνει: ο κορεσμός της πλατφόρμας, ο κατακερματισμός του κοινού και η ραγδαία κυκλοφορία νέου περιεχομένου. Επιπλέον η υπερβολική εξάρτηση από τις καμπάνιες στα σόσιαλ δημιούργησε το δεύτερο πιο σημαντικό πρόβλημα για τους καλλιτέχνες: το να πείσεις το κοινό σου να εγγραφεί σε μια υπηρεσία streaming για να ακούει την δουλειά σου - και να σε πληρώνει γι’ αυτήν.
Φαίνεται πως το ψηφιακό εγχειρίδιο που χρησιμοποιούν όλοι και που λειτουργούσε μέχρι πρότινος, δεν λειτουργεί πια. Όπως πάντα, κάθε φορά που εμφανίζεται κάτι ως επιτυχημένη συνταγή, η πλατφόρμα γεμίζει αμέσως με απομιμήσεις.
Πηγή: https://www.midiaresearch.com